De prijzen van de prijzen

  • 30 maart 2009

Wordt Skipintro knieperig? Uh, ja. Laatst was er in Amerika een hele rel omdat was uitgelekt voor hoeveel geld er was ingezonden naar de One Show. De gemiddelde inzending kostte $ 358. En BBDO was de grootste inzender want die spendeerde – met alle vestigingen – naar schatting zo’n $ 250.000 aan inzendingen… aan de One Show alleen al.

Laten wij hier een minuscuul knuppeltje in een Hollands hokje met slechts enkele  kippetjes gooien. Wij berekenen wat het ons kost, maar we doen het ietsje completer want we tellen ook op wat het kost als je je live wilt meemaken of je wel of niet gewonnen hebt.Want juist daarin kan nog een aardig bedrag gaan zitten.

Stel… we sturen een website in. En die sturen we in voor drie Nederlandse en – doe eens gek – één internationale prijs. En stel, want fantasie hebben we wel, dat die ene inzending bij allemaal wordt genomineerd en dat dan twee man naar de uitreiking gaan.

Voor de duidelijkheid: dit gaat alleen om inzenden en uitreiken, verder niks. Alles is exclusief BTW. Naar Cannes gaan we maar met één m/v, en we nemen het goedkoopste (3-daagse) toegangskaartje.  We rekenen geen uren voor het inzenden, voor het verzamelen van het materiaal, voor last minute koeriers, voor frustrerende toelichtingspresentaties. We maken geen reiskosten, dus we slapen in de plee van het feestgebouw, we drinken geen drankjes die niet in de toegangskaart zitten inbegrepen. (In Cannes kun je – als je het een beetje slim speelt – een hele avond duur drinken op andermans kosten, maar dat is natuurlijk niet sportief.)

Wat we ook niet rekenen is dat onze favoriete club, de ADCN, een psychose doormaakt en Black Tie verplicht stelt. De rekensom voor één inzending is:

ADCN SPIN SAN Totaal NL CANNES Totaal
Insturen 315 225 1145 1685 350 2035
Uitreiking 313 600 195 1108 1499 2607
Totaal 628 825 1340 2793 1849 4642

Management summary:

  • Per inzending kun je zomaar dik € 4500 kwijt zijn. Natuurlijk… als dezelfde mensen meer inzendingen op hun naam hebben, worden de kosten voor inzenden hoger maar die voor uitreiken blijven gelijk.
  • Voornemen van Skipintro: kritisch inzenden, en zo min mogelijk naar uitreikingen gaan (vorige jaren gingen we wel eens met het hele bureau).
  • Praktijk bij Skipintro: toch iets te veel ingezonden, en er is één m/v die per se in z´n oberpak naar de ADCN wil.
  • Van de rest van het bespaarde bedrag gaan we een keer heel erg lekker eten met z´n allen.
  • Merk op dat wij tot nu er in geslaagd zijn om het woord te vermijden dat begint met cris en eindigt met is.